fbpx
Vergeving, vertrouwen, hulp, Bindia Ramcharan

Ik hecht enorm veel waarde aan integriteit, openheid en transparantie.  

Maar ik ben geen open boek!  

Ik ben van nature introvert en voel mij daar comfortabel mee, omdat ik voor mijzelf een liefdevol netwerk heb gecreëerd, waarin ik ook kwetsbaar kan zijn. En dat advies geef ik aan iedereen, omdat het mij heeft geholpen om mijzelf te kunnen zijn.  

Als je gekwetst bent, wil je troost en begrip. En dat natuurlijk op een goede manier. Troost en begrip kunnen helpend zijn voor je. Maar als je jouw pijn, boosheid of verdriet vooral aan zoveel mogelijk mensen wilt vertellen om een ander de schuld te geven, dan is er een ander doel. Waarbij je het gevaar loopt om niet alleen als slachtoffer neergezet te worden, maar ook dat je te maken krijgt met anderen die niet per sé met jouw pijnlijke emoties kunnen omgaan. Wees dus zorgvuldig met wie je kiest om jouw kwetsbaarheid mee te delen.  

Met wie je pijnlijke emoties niet zou moeten delen, omdat je ze niet jouw kwetsbaarheid kunt toe vertrouwen.  

Geïnspireerd door Brené Brown deel ik hier de 6 soorten mensen met wie je je pijnverhaal niet kunt delen: 

1.   Een vriend of vriendin die na het luisteren van jouw pijnverhaal door jouw gerustgesteld moet worden. 

2.   Een vriend of vriendin die medelijden met je gaat krijgen. ‘Arme jij’. 

3.   Een vriend of vriendin die haar teleurstelling in jou uit. ‘Dat had ik nou niet van jou verwacht’.

4.   Een vriend of vriendin die je vraagt hoe je het zover hebt kunnen laten komen. 

5.   Een vriend of vriendin die jou na het horen van jouw pijnverhaal vertelt dat het vast wel meevalt. 

6.   Een vriend of vriendin die tegen je zegt dat jouw pijnverhaal niets is vergeleken met wat haar is overkomen.  

Mijn advies is echt dat je pijnlijke emoties deelt met mensen die zich aan jou al hebben bewezen dat ze het waard zijn om jouw vertrouwen te krijgen, omdat ze wel op een fijne manier op je reageren als jij je kwetsbaar opstelt. 

Die bijvoorbeeld tegen je zeggen ‘Ik ben er voor jou. Wat kan ik voor je doen?’. 

Heb je ook wel eens de verkeerde vertrouwd?  

En maakt dat jou nog steeds boos of verdrietig?  

Of beïnvloedt die negatieve ervaring jouw kijk op het leven?  

Denk dan eens na over het loslaten van deze negatieve ervaring door te leren vergeven.  

Vanaf 15 maart geef ik een 7-daagse Vergevings Challenge, om je hierbij te helpen.  

Meld je nu gratis aan via onderstaande knop:

Liefs, 

Bindia 

%d bloggers liken dit: